Thursday, April 1, 2010

Assalamua'laikum n salam ukhwah kat semua,,,

Renungan utkku mnsia yg sring alpa...


Makan tido2,dh dkt 3 thn stdy kat cnie... dah nak akhr sem rpnye... hnya tinggal 2 mnggu lg nak fnal... lps nie dh hbs dplma... ke manakah lngkahku lps nie???

Duhai shbat2ku, kwn2ku, knlan2ku, n saudara2 seislamku yg berada d mdan jihad mencari ilmu di jln Yang Maha Esa...

Sebenarnya ape ek... xde ape2 lah...
Kat cnie s nak kngsi sesuatu... Masa tnggu nk msuk waktu Isya' td, saya terdengarlah seorng ustaz 2 bg kuliah... Dari kuliah td daptlah saya kongsi di sini bahawa dalam menuntut ilmu kita harus mempunyai 4 ciri ini, iaitu:

* mesti mendekatkn diri dgn Allah ; cntohnya meluangkan masa utk mnnaikn solat secara berjemaah , mendengar ceramah ilmu agama n sbagainya.

* jaga tingkah laku ; takut utk melakukan sesuatu yg bertentangan dgn agama (maksiat / dosa ).

* Sebarkan ilmu ; sbgai hamba yn berilmu sudah tentu bahawa semua ilmu yn ada d dunia ini adalah hanyalah milik mutlak Rabbul A'lamin , bukan milik guru kita, bukan milik lecturer kita ( mereke adalh perantara kita dgn Allah ).Dan kita sbgai org yg mendapat ilmu harus menyebarkannya kpd org lain . Jngn kita anggap bila sebar ilmu , ilmu itu akan berkurang n kwn kita akn mendapat result yg lebih cemerlang dr kita . Sepatutnya bila kwn kita 2 berjaya kita bersyukur n gembira . Sebagai cntoh kita adalh seorg yg kaya, bila kita menderma sudah tentu duit atau harta kita sudah habis ( pandangan mata kasar ) , tp disebalik itu , jika kita ikhlas memberinya sudah tentu ganjarannya berlipat ganda. Sebenarnya org yg sebar ilmu ini akan mendapat 2 kelebihan iaitu senang utk paham n dpt ganjaran disisi Allah .

* istiqamah n iltizam yg tinggi ; kita sebagai student harus tau apa tujuan kita menuntut ilmu ??? adakh krn sekadar nak isi masa remaja ( org study , kita nak study ),atau krn tuntutan agama ??? Jika tuntutan agama , ape yg hrs dilakukn sbgai student ??? Sbgaimana yg sudah kita tahu dr mafhum hadis Nabi s.a.w. (( berusahalh kamu umpama kamu hidup seribu tahun , n beramallah kamu umpama kamu hidup seribu tahun )) .

Nielah yg dpat saya simpul dr tazkirah 2...
Kat cnie , bukanlah saya nak tunjuk saya nie bagus sangat , ckp soal agama , tapi peringatan kpd diri saya sendiri sbgai mnsia yang alpa dsamping nak kongsi2 ilmu dgn kwn2...

N ape yg penting...
Semoga kita sentiasa ikhlas dlm perbuatan kita serta berada di bawah rahmat n kasih sayang Allah...

No comments:

Post a Comment