Tuesday, April 20, 2010

“ Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha penyayang ”



Nak reliese tasion jap…(time fnal biase la…)

Nasib Si Pakai Tudung Labuh…(mcm title cter hikayat Melayulah plak…)

Teringat satu citer yg berlaku time sem satu dlu…

Kiasahnya lebih kurang begini, masa awal2 sem 1 dlu, waktu 2, kami duk sembang2 sambil tunggu klas yg seterusnya, Biase la…baru knl, mula la nak tnya latar belakang keluarga…ade sorg kwn 2 tnya...

(dialog dia mcm nie..)

“ ayah wak krje ape?”

Saya pun jwb la blik dgn pertanyaan “ awak rasa2…”

Dia jwb balik “ petani ker ??? ”

“ Ya la kot… ” jwb saya.

Dah duk ramai2 sembang, ade sorg kwn sampuk n bgtaw ape pkerjaan ayah saya (kami berdua lbh rapat jika nak dibandingkn dr yg sorg lagi) . Kesian btul… pakai tudung labuh terus dianggap ank ptani… hina sngat ker pakai tdung lbuh nie??? X up-2-date…??? (pandangan msia ), X psal2 ptani yg naik nama… tp ptani skang kaya taw, trkadng lbh kaya dr pgawai krajaan…

Time 2, saya snyum je.. nak wat camne dah org cop like that…so, triama seadanya…maybe org yg pkai tdung labuh nie xtaw nak dressing kot ??? Saya x marah kat kwn nie.. tp dlm senyum pun trasa la jugak, nasib baik ayah saya bkan ‘ptani btul’ klau x dah bg ayat nie…… “ hena sngat ke sorg ptani??? At least dia kerah jgak tnaga nak cari rzeki yg halal tanggung kluarga, bukan dok tunggu simpati atas tangga…” tp mmang pun kami satu fmily ‘petani sambilan’ jd saya x ksah…
2 la persepsi kita ( fedback org Islam sndiri terhadap umat seagama yg cuba jaga maruah diri dr fitnah ) , tau la… kami yg pakai tdung labuh nie ( x standard like u pnya tdung bwl yg nampak batng lehir klau x pakai inner 2 dianggap up-2-date )… kami pnya tdung rm10, korng pnya tdung rm40 or 50 , Xkn kami nak cari tdung labuh nie kat butik Livi’s, B.U.M, x pun klau ade kat butik L.V…. alamatnye sampai kiamat pun xde la org pakai tdung lbuh nie klau yg jns si pmakai 2 tngok brand, tp korng pnya tdung pun bkannya hebat sngat, just dr Siam jer, bkannya butik pnya produk pun….( tdung bwal – idealogi orientalis utk mnampakkan aurat pmpuan Islam secara halus ) .

Tp saya nak tnya... Yg mane lbih tepati syarak ??? Saya rasa semua dh taw ( bg pmpuan smua aurat kecuali muka n tapak tangan ), tp mjoritynye wat2 x tau… 2 la silap kita… dah taw, wat2 x tau…x ker esk2 bila Akhirat dosa kita lbh brat dr dosa org yg x taw... Klau mcm nie tanggapn kita pd kwn yg pkai tdung lbuh ( bkn nak bg support ), alamatnya Islam x kemana...,
Betullah sabda Nabi s.a.w. (mafhumnya), umat Islam di akhir zaman ramai, tp umpama buih2 di pantai…

org skrng…

lbh hiraukn pndangan manusia dr Allah S.W.A.(like cara tutup aurat),

lbh suka ikut fesion or trend dr ikut syarak,

lbh suka dedah aurat dr menutupnya,


Hadis Nabi s.a.w.,

“ dunia adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah ”

So, hyatilah maksud di sebalik hadis ini… wassalam (^ ^)

No comments:

Post a Comment